Σελίδες

7.9.10

Τι είν' η Καρδίτσα;

Η Καρδίτσα, παιδί της αστικής επανάστασης, είναι μια ανοιχτή πόλη, με την έννοια ότι καθημερινά υποδέχεται τους κατοίκους των περιχώρων, μιας και αποτελεί διοικητικό, εμπορικό, οικονομικό και κοινωνικό κέντρο.

Αναζητώντας την ταυτότητα της πόλης -το παρόν της ιστορικότητάς της- θα διαπιστώναμε πως αυτή είναι καλυμμένη με ένα σελοφάν, μια επικάλυψη, μια στοιβάδα που έχει φθαρεί, αλλά συντηρείται από τις επίσημες, θεσμικές φωνές της τοπικής κοινωνίας:
Θεωρείται μια μικρή επαρχιακή πόλη της αγροτικής περιφέρειας, "φτωχός συγγενής", με λίγες αξιώσεις και περιορισμένο ορίζοντα προσδοκιών. Καμαρώνει τους επιφανείς άνδρες της [έχουμε οδό αφιερωμένη σε Καρδιτσιώτισσα;], έχει τους τοπικούς της (εθνικούς) ήρωες και αγίους, ενώ ο πολιτισμός της παράγεται από θεσμικούς φορείς και επίσημα συμβούλια συμβούλια (Πολιτιστικούς Σύλλογους) που δεν ξεφεύγουν από τον "πολιτικά ορθό" δρόμο και το καθωσπρέπει φαίνεσθαι.
Χαρακτηριστικές είναι οι πεποιθήσεις: "Η Λίμνη φέρνει τουριστική ανάπτυξη", "Ο Κάμπος είναι ταυτισμένος με τη γεωργία" και "Όταν μιλάμε για Ιστορία αναφερόμαστε στην παράδοση (φολκλόρ)".

Αναμφίβολα, η εικόνα που έχουμε για την ταυτότητα της πόλης χρειάζεται επικαιροποίηση. Η πόλη έχει μια ταυτότητα που συνδιαμορφώνουν περισσότεροι παράγοντες από αυτούς που συνήθως έχουν δημόσιο λόγο, αλλά αγνοούνται ή αποσιωπούνται στη δημόσια σφαίρα.
Η πόλη δεν έχει μόνο μια φωνή, αυτή των επίσημων προσώπων και των τοπικών ΜΜΕ. Υπάρχουν φωνές που δεν ακούγονται. Υπάρχουν φωνές που δεν τις ακούμε. Είναι οι φωνές των νέων [Η Καρδίτσα είναι πόλη λυκειόπαιδων.], των "μειονοτήτων" [τσιγγάνων, ατόμων με αναπηρία και άλλων κοινωνικά αποκλεισμένων ομάδων], των μη προνομιούχων, των μη ενταγμένων σε θεσμικούς φορείς.

Το σελοφάν της ταυτότητας της πόλης, το φθαρμένο, το βλέπουμε όλες κι όλοι μας. Από κάτω του υπάρχουν δομικά στοιχεία που συνεχώς αναταράσσονται, αλλά δε βγαίνουν στην επιφάνεια. Όταν αντιληφθούμε και συνειδητοποιήσουμε πως αυτά τα κομματάκια του παζλ είναι ζεστά και ζωντανά και τα φέρουμε στην επιφάνεια, τότε θα αλλάξει και η εικόνα της ταυτότητας της πόλης.

1 σχόλιο:

ce_ είπε...

Εφόσον δεν έγινε καμιά "ψηφο"-"φορία" για το ποιοι θα κατοικούν την πόλη δεν μπορώ να ονομάσω "μειο"-"ψηφία", ομάδες που δεν εκφράζονται από τις επίσημες φωνές της πόλης.

Δες τον όρο "μειονότητα" κοινωνιολογικά (:τσιγγάνοι, άτομα με αναπηρία, οικονομικοί μετανάστες,κλπ), κοινωνικά αποκλεισμένες ομάδες.

Κι αν κι αυτό το θεωρείς "λάθος", δέχομαι να γράψω "Οι Φωνές Των Άλλων".